14 Temmuz 2015 Salı

araba akü ölçümü, akü kontrolü, basit oto elektrik


Piller ve aküler-taşınabilir elektrik.

Araba aküsü ölçümü:

                Ucuz pahalı, büyük küçük tüm araçların teknolojisi ne olursa olsun bağımlı olduğu ve teknolojisi pek değişmeyen yegane parçası aküsüdür. Sizi en çok yolda bırakacak, yedeği olmayan ve olmazsa da olur denemeyecek bileşendir. Tek farla 500-600 kilometre gitmişliğim var. lastik patlasa yedeği var. pek çok benzincide de tamiri yapılıyor. Hatta hazır kitleri var. Ancak aküde bunların hiçbiri yok. Yedek aküsü olan kendimden başka kimseyi görmedim. Lamba veya lastikçiyi dağ başında da bulursunuz ama aküyü bulamayabilirsiniz. Bulsanız da paranız olmayabilir. Hepsi olsa bile aceleyle gitmeniz gerektiğinde akü motoru çalıştıramazsa paranızın bir anlamı yoktur. Ya da uzakta bir tatil köyünde radyo veya lambayı açık unuttuğunuz için arabanız çalışmadığında paranızla rezil olursunuz. Ara kablo çoğu kişide yoktur, olanların çoğu ucuz yan sanayidir ve yeterli akımı taşımaz, hepsi olsa ve araba çalışsa bile ya yine durursam çalışır mı diye içiniz içinizi yer. İterek çalıştırmak veya genel deyimiyle vurdurarak çalıştırmak da artık iyice elektronik olan arabalarda iyi bir şey değildir. Bu nedenle akünüzün durumunu iyi bilmeniz gerekir.

                Arabanızdaki akü starter akü denen başlangıç enerjisini vermek üzere tasarlanmış yüksek c değerli bir aküdür. Genelde karşılaşacağınız 60Ah akülerden kaliteli olan son kuşak aküler 10 c yani 600 ampere kadar elektrik verebilir. Bunu kısa süre verebilir ama yine de yapabilir. Bunun bedeli olarak bu akülerin plakaları çok çok incedir ve kolay zarar görür. Genelde %70den fazla boşalma istenmez. Bu nedenle araba çalışmazken yüksek güçlü cihazları çalıştırmayın. Akü %10 enerji bile kalsa arabanızı yaz aylarında çalıştırabilir (aracın yaşı ve başka dertleri olup olmaması da önemlidir) ancak o kadar boşalmış bir akü kısa zamanda ölür. Arabaya set döşeyenler aküsüz kalmayı iyi bilirler. Çoğunun yedek aküsü ve ara kablosu vardır. Ancak en kaliteli akülerinin bile 3-5 ay gibi kısa sürelerde bittiğini görür ve anlam veremezler.  Starter aküler çok fazla derin deşarja uğrarsa ömrünü kısa zamanda kaybeder. Hatta boşalan bir akünün bir daha adam olmayacağı yaygın bir kanıdır ve doğrudur.

                Akünüzü pillerin kapasite ölçümü metodu ile ölçebilirsiniz ancak bunun için akünüzü sökmeniz gerektiğinden pratik değildir hatta aracın aküsü sökülünce beyninde sorun çıkabileceği radyosu kilitleneceği için çoğu zaman yapılmaması gereken bir şeydir.

                Bu nedenle yük altında voltaj kavramı ile ölçüm yapmak hem pratiktir hem de çok az yanılma payıyla sonuç verir.

Yeni aldığınız akü %100 dolu değildir. Bu nedenle boşta veya hafif yükte 13 volt civarı bir gerilime sahiptir.  Şarj edilmiş ve yeni şarjdan çekilmiş bir aküde 14-14.4 volt görebilirsiniz ancak bu uzun süre devam etmez. Akülerin gerçek voltajı 13,6 volttur. Boşta veya hafif yükte bu değeri okuyorsanız hiç korkmayın. Ancak özellikle küçük şehirlerde çok sık çalıştırmak akünün şarj düzeyini düşürür. Bir de artık aracın üzerindeki elektrik ve sensör yükü çok fazla olduğundan araba çalışmazken 13-13.5 volta arası bir değer okuyorsanız aracınızın aküsü iyi durumdadır. Ayrıca marş anında akünüzün voltajı 12 voltun altına inmiyorsa akünün iyi durumundan emin olabilirsiniz.

Yukarıda ölçüm kolaydır. Aracınızı çalıştırmadan önce akünün dc voltajını ölçersiniz. Ardından voltmetreniz aküye bağlıyken ekranı okuyabiliyorsanız siz, değilse birinden rica edin ve marş çalıştırsın. Marş anındaki voltajı okuyun.

Boşta voltaj 12ye yaklaştıkça akünüz yaşlanıyor demektir. Alkalin pillerin ve nikel pillerin aksine kurşun akülerde voltaj ve doluluk doğru orantılıdır. Boşta veya hafif yükte 12 volt veren bir akü %40-50 kapasite arasındadır anlamına gelir. Akü kapasitesinin en az yarısını kaybetmiş demektir.

Tam olarak hangi değerde aracınızın aküsünü değiştirin demek zordur. Çünkü marş araçtan araca değişebilir. Küçük hacimli benzinli motorlarda (örn 1300 cc benzinli motor) 10 voltluk akü bile marş verebilir hatta yaz aylarında 9 voltluk akü bile zorlansa da marş verebilir. Ancak marş anında akünün voltajı 10 voltun altına iniyorsa risk altındasınız demektir ve önünüz kışsa yeni bir akü alın veya değiştirmeyi biliyorsanız yedek akü alın.

Dizel araçlarda marş daha zor olduğundan akü marş anında daha fazla zorlanır unutmayın. Lpgli araçlar için de bu geçerlidir.

Bu durumda sadece akünün boştaki voltajı değil marş anında verdiği voltajla birlikte karar verirseniz çok doğru ve isabetli tahminler yapabilirsiniz.

Boştaki voltaj 13-13.5 arası, marş anında 12 ve üzeri: Çok iyi korkmayın. Aküyü siz boşaltmazsanız o sizi yolda bırakmaz.

Boştaki voltaj 12,5-13 arası, marş anında 11-12 arası: iyi durumda korkmayın ancak tam kapasite kullanmayın artık akünüzde rezerv güç bırakın. Ortalama %30 kayıp demektir.

Boştaki voltaj 12-12,5 arası, marş anında 10-11 arası: o artık hasta ve yaşlı bir akü zorlamayın. İç Anadolu hariç kışınızı çıkarır ancak arada şarja takın veya birkaç saatlik geziler yapın. Motor çalışmazken uzun süre elektrik tüketmeyin ve 1-2 haftadan uzun çalışmadan bırakmayın. Boşalma hızı daha fazladır.

Boştaki voltaj 12 den az, marş anında 10 dan az: durum iyi değil. Artık risk altındasınız. 10 derecenin altında veya 3-4 günlük beklemelerde bile akünüz ölebilir. İmkanınız varsa sık sık şarja bağlayın. Motor çalışmazken risk almayın ve elektrik tüketmeyin. Küçük araçlarda belki ancak büyük araçlarda (1500 ve üzeri) şimdiden değiştirirseniz iyi olur.

Boştaki voltaj 11 den az, marş anında 9dan az: hala yolda kalmadıysanız her gün en az 1 saat aracınız çalışıyor ve çok küçük bir motoru var demektir. Yine de ateşle oynuyorsunuz.
 

 





Eğer boştaki voltaj ile marş anındaki voltaj ölçümünüz farklı değerlere denk geliyorsa marş anındaki voltajı esas alın ama eğer marş voltajı bir üst kademeye denk geliyorsa o grupta uzun kalmayacağını da bilin. Akünüz kaliteli olduğundan yüksek akım vermekte zorlanmıyordur ancak ömrü azalmıştır. Tersi durum varsa akünüzün iç plakaları sülfatlanmıştır çok dayanmaz. Daha sık ölçüm yapın. Eğer uzun zaman boştaki voltaj düşükse ve marş anında voltaj azalmıyorsa arabanızda kaçak olabilir. Kaçak kontrolü yapın. Nasıl yapıldığı aşağıda anlatılıyor.

 

 

 

Arabanın sigorta veya aküsünden hat alıp küçük 10-20 tl ye satılan tek ekranlı voltölçerlerden takabilirsiniz. Oynatmak istemiyorsanız çakmaklığa takabilir veya bunun için yapılmış voltmetrelerden kullanabilirsiniz. Tavsiyem yapın. Çünkü sürekli volt değerini okuyabilirseniz akü haricindeki sıkıntılarınızdan da erkenden haberdar olabilirsiniz. Örneğin alternatörünüz veya şarj konjektörünüz sorunluysa motor çalışırken okumanız gereken 14.4 volt değerini okuyamayabilirsiniz. Akünüz çok zayıf veya boşalmışsa bu değer 13.5 volta kadar düşer. Ancak motor çalıştıktan sonra arabada dönen voltajın 14 volta yaklaşması gereklidir.

Ayrıca aracınızın ürettiğinden fazla elektrik tüketiyorsanız bu voltaj daha düşük olur. Veya alternatörünüz eskidiyse 14 okuduğunuz değer farları yakınca 13.8-13.9 volta düşer. Başka şeyler kullanıldıkça daha da düşer. Konjektörünüz ölmek üzereyse motor çalışırken aldığınız voltaj sürekli değişir. Bazen şarjı kontrol eden parça bozulur ve bir süre 15-16 volt gibi değerler verdikten sonra alternatörden gelen kontrolsüz akımı direk aküye verir ve akünüzü kaynatır veya patlatır. Fazlalaşan voltaj sizi haftalar öncesinden uyaracaktır.

Eğer aracınıza böyle birşey almak istemiyorsanız veya alamıyorsanız gidin ucuz da olsa bir voltmetre alın ve ara ara akünüzü boşta, marş anında ve motor çalışırken ölçün. İyi kötü bir fikriniz olur.

Oto elektrikçiler şöntlü metre kullanır. Bu nedenle standart voltmetrelerin işinizi görmeyeceğini düşünebilirsiniz ancak şönt daha çok amper ölçümünde faydalıdır. Volt ölçümünde size bir avantaj veya dezavantaj sağlamaz. Zaten oto elektrikçisi değilsiniz ve ihtiyacınız kısıtlı.

Tavsiyeler:

Arada bir voltaj testi yapın. Özellikle elektronik arabalarda basit bir elektrik arızası size çok pahalıya mal olabilir. Elektrik arızalarını anlamak kolaydır ve nadiren hemen sorun yaratırlar. Belirli aralıklarla test yaparsanız sorunları başlamadan tespit edersiniz.

Arabada yedek akü bulundurmak kötü bir fikir değildir ancak tamamen yeni ve ambalajında aldığınız aküyü 2 yıl hiç bakımsız saklamanız mümkün. Ancak 2-3 marştan sonra şarja bağlamanız gerekir. Ve bir kere şarj edilen akünün belirli aralıklarla sarj edilmesi gereklidir. Bunu unutmayın. Elinizden geliyorsa siz veya bir oto elektrikçisi araç çalıştıktan sonra şarj verecek bir kablo sistemi yaparsa iyi olur. Uzun yıllar yedek akünüz size hizmet eder. Yedek aküleri çok küçük almayın. Unutmayın onları zor zamanlar için alıyorsunuz. Zor zamanının kışın ayazın altında başınıza gelirse 72 Ah kullanan bir aracı 45 Ah lık akü çalıştırmayabilir. Emekleriniz boşa gider.

Arabaya ikinci bir akü bağlamak kolaydır. Birinci aküye paralel bağlamanız gerektiğini söyleyeyim. Seri bağlarsanız voltaj 2 katına çıkacağından tüm elektrik aksamını yakarsınız. İkinci unsur iki akünüzde aynı yaşta ve eskilikte olmalıdır. Bir eski bir yeni aküyü bağlarsanız eski olan daima yeni olan için direnç gibi davranacağından marş ve şarjda size bir fayda sağlamaz. Ayrıca eski akü motor çalışmazken yeni aküden sürekli akım çeker. Lityum piller gibi patlama sorunu olmaz ancak bekleme süreniz beklenenin aksine azalır. Üçüncü konu iki akü bağladığınızda amper saat-Ah kapasiteniz artar ancak şarj devrenizin kapasitesi aynı kalacağından şarj işleminiz uzar. Aracın alternatörü zorlanır diyen çıkabilir ancak alternatör kapasitesi kadar akım verir. Ötesine karışmaz. Paralel bağlamada da direnç artışı ihmal edilecek düzeyde kalacağından alternatöre binecek ekstra bir yük olmaz. Ancak 1 saatte araç akünüz tam doluyorsa süre 2 katını aşacaktır. 2-2.5 kat arası bir süreye uzar. Son olarak sonradan bağlanan akünün bağlantı kablolarını orijinal akünün çıkış kablolarından daha kalın tutun. Elektrikçiniz büyük ihtimalle gerek yok diyecektir ancak gerek var. Herşeyden önce hesaplanmamış bir bağlantı yapıyorsunuz. Ayrıca iki aküyü yan yana koyabileceğiniz imkan sınırlı olacağından ikinci akü büyük ihtimalle kel alaka bir yere konacak. Mesafe artacak. Aşırı değerlerin dolaştığı bir sistemde mesafe büyük önem taşır.  Tavsiyem oto buzdolabı gibi bir faktör yoksa paralele akü bağlamayın. Ciddi işçilik ister ve hata olasılığı yüksektir. Yedek akü bulundurup 1 saatten uzun seyahatlerde çakmak gözünden şarj etmek daha makul, sorunsuz ve ucuz bir yoldur.

Acil durum yedek marş sistemleri diye şeyler satılır. Bunların geneli bir işe yaramaz. Eğer almak istiyorsanız denemeden almayın veya hemen deneyin. İlk marşta zorlanıyorsa bırakın veya iade edin. Size alet yeni şarjı az gönderirler diyebilirler ilgisi yoktur. o cihazların içinde UPS aküsü benzeri bir akü vardır ve o aküler asla sizin ihtiyacınız olan akımı sağlamaz. O aletler bir kapasitörde güç biriktirip tek seferde vermek üzere tasarlanırlar. Marş motorunu 2-3 sefer ancak döndürebilirler. Eğer ilk başta zorlanıyorsa biraz daha soğukta yeterli dönmeyi sağlamayacak demektir. Ayrıca ucuz olsun diye zayıf veya hızlı boşalan bir kapasitör kullanmışlarsa işinize yaramaz. Çok iyi elektronik ve oto elektrikten anlıyorum diyorsanız açın içini bakın ancak büyük ihtimalle bir şey anlamayacaksınız. Deneyin. Hatta imkanınız varsa soğukta deneyin. O alete kışın ortasında yarı şarjda ihtiyaç duymayacağınızın bir garantisi yok. Eski arabalarda vitese takılıyken o aletten marş alın derdim ancak elektronik arabalarda beyine zarar verebileceğinizden tavsiye etmem. Bu arada o aletlerin de arada bir şarj edilmeleri gerektiğini unutmayın. 1-2 yılda bir de akülerini denemeniz gerektiğini. Büyük ihtimalle ölmüş olurlar.

Akünüzün üzerindeki renk gösteren göz bir kimyasal göstergedir. Akünün asit düzeyine göre renk alır. Genelde yeterli bir göstergedir ancak sadece 1 gözü gösterir. Diğer gözlerde sorun olabilir.  Bu yüzden yeşil renge rağmen arada akünüzü test edin.

UPS aküsü, tekerlekli sandalye aküsü, elektrikli bisiklet aküsü büyük ihtimalle marş sağlamayacaktır uğraşmayın. Aküye zarar verebilirsiniz.

Yanınızda mutlaka akü ara kablosu bulundurun. Ancak piyasa ucuz pahalı fark etmez bir işe yaramayacak malzemeyle dolu. Bunu anlamak da son kullanıcı için bir hayli zor.  400 amper kapasite veren ve parmak kalınlığında kablonun içinden sadece televizyon fişi kadar tel çıktığını bilirim. Sırf plastikten yapılmış. Haliyle işe yaramadı. Şarj bile edemedi.

Kablonun iki ucundaki bağlantı klipslerinden birinin tutacak kısmını çıkarın. Zor bir şey değil. Geneli tutacaktaki plastiği çekince çıkar. Kablo kalınlığına bakın. En az işaret parmağınızın yarısı kadar olmalı. Ölçebiliyorsanız ölçün. 12 mm küçük araçlar için idealdir. 2000 cc ye kadar genelde yeter. Eziyet ama maalesef en iyi markalarda veya marketlerde bile çok kötü malzeme satılabilir.

İmkanınız varsa ticari araçlara hizmet edilen yerlerden alın. Bazı elektrikçiler müşterileri için kendileri yapar. Hazır varsa alın. Hazır olmayana anlamıyorsanız güvenmeyin. Eğer hiç anlamıyorsanız ve imkanınız sınırlıysa piyasadan ortalama bir ürün alın ve deneyin. Akü kutup başının + olanını çıkarıp deneyebilirsiniz. Radyomun kodu gider diyorsanız dağ başında zar zor destek aküsü bulmuşken kablo yetecek mi diye düşünmeyi severim macera olur diyorsanız bir şey diyemem. 

Hiç imkanınız olmadı ve alelade bir şeyi alıp denediniz. O da işe yaramadı. Size destek veren araç çalışırken o kabloyu bağlı tutarak biraz akünüzü şarj edin. Yardım eden kişi homurdanacaktır ama ne yapalım. Voltmetreniz varsa işleme başlamadan akünüzü ölçün. Bir de şarj sırasında 10 volt civarında bir marş deneyin. Yaz aylarında veya küçük motorlarda yetebilir. Ondan sonra bir daha medeniyete erişmeden motoru kapatmayın. Bazı durumlarda aracın beyni biraz salaklaşır ve rölantiyi ayarlayamayabilir. Ayağınızı gazdan çekince motor susabilir. Dikkat edin.

Kendi ara kablonuzu yapmak isterseniz işiniz basit. 2 kırmızı 2 siyah metal maşa alın. Her zaman piyasada satılanlar kadar büyük almanıza gerek yok. Yarısı büyüklük bile işinizi görür. 2000 cc ye kadar genelde 12 mm2 çapında kablo yeter. Ben yine de en az 16 derim. Kendime 24 mm2 yaptım.

Bu çapta kabloyu ya bulamazsınız ya da çok pahalı olur. Bulacağınız kablo da eve tesisatı için olacağından bükülmez, katlanmaz, zulüm olur. Oto elektrikçiden alacağınız kablo da çok pahalı olacaktır.

Bunun yerine çok telli 4 mmlik kablodan kullanın. Hemen her elektrikçide bulabilirsiniz. 3*4=12 4*4=16 gibi çok değişik varyasyona uyan ve kolay bulunan bir kesit olduğundan 4 mm2yi tavsiye ettim. Bulamadım 2.5 mm2den yapacağım 12 değil 12,5 olsun derseniz o da olur. Sadece kesit daraldıkça daha çok kablo kullanırsınız. Son kablonuz fazla kalın ve ağır olur o kadar. Kullanımı engellemez. Saklaması zorlaşır.

2 metre uzunluk genelde yeterlidir. İsterseniz 2.5 metre yapabilirisiniz zararı olmaz ama uzunluğu arttıracaksanız kesiti büyük tutmakta fayda var. ara kablo nadiren kullanılır ama uzun yıllar hizmet eder. Bugün küçük bir arabanız olabilir ama yarın büyüğü olmayacağının garantisi yoktur.

Hesabın kolay olması için ben kendi adıma her kablo için uzunluğu 2.5 metreden hesapladım. Yani 12 mmlik kablo yapacaksanız 3 + için 3 – için toplam 6 kanal*2,5 metre= 15 metre kablo üzerinden hesapladım. Normalde 2 metre için 2,25 metre yeterli olur ama hesap fazla buçuklu çıktığı için yuvarladım. 16mm2 için hesaplayalım: 4+,4- kutup için toplam 8 adet*2,5 metre=20 metre kablo.

Kabloyu 2.5 metrelik parçalar halinde kesin. Sonra her bir kablonun 2 ucunda da 10-15 santimlik kısmı soyun. Maşanız büyükse 15 santim. Küçükse 10 santim ortaysa 12.5 santim :P. 10-15 santim arası yeter.

Ardından bu kabloları 4er 4er bir araya getirin. Her 4 kablonun herhangi bir başındaki uçları biraraya getirin ve sarın. Aynı şeyi kabloların diğer uçları için yapın. Elinizde iki ucu ayrı ayrı kablolara sarılı yan yana duran 4er adet kablodan oluşan 2 tane küme kalması gerek. Yani hepsinin üst ucu birbirine sarılı 4 kabloluk bir küme ve aynından bir tane daha.

Kablo kümelerinin bir tanesinin iki ucuna da kırmızı, diğerinin iki ucuna da siyah maşaları bağlayın. Sarabildiğiniz kadar çok sarın ve sıkıştırın. İmkanınız varda kablo-maşa bağlantısını lehimleyin veya lehimletin. Lehim akım kaybını aza indireceği gibi paslanma ve diğer kirlerin bağlantıyı bozmasını da önler.

Ardından maşalarınızınkablo bağlantılarını bantla tamamen ve en az 2 kat kapatın. Makaronunuz varsa makaron kullanın. Metal kısımlardan en az 1 cm fazlasını örtecek şekilde bağlantı alanını kapatın. İşiniz bittiğinde maşa uçları hariç metal görülmemeli. Kablonuz hazır.
Arabanızı ara kablo ile çalıştıracaksanız kullanma kılavuzunu okuyun. bazı araçların özel koşulları olabilir.

Son bir tavsiye bir akü şarj cihazı edinin. Akünüz eskidikçe ara ara şarja takmak ona iyi gelecektir. Bazı şarj aletleri çok küçük ve tam elektronik. Değişik akü türlerini de tanıyor. Kat ve bulunduğunuz muhit uygunsa uzun bir ara kablo ile arabanıza priz çekip aküyü sökmeden şarj edebilirisiniz. Şarj aletlerinin çıkışı çok kalın olur ama şebeke girişlerinin o kadar kalın olmasına gerek yok. 20 metrede 0,75lik kablo yeter. En azından benimki öyle. O imkanınız yoksa arada bir akünüzü evde şarj edersiniz. elektrikçiler bugün 1 şarja mahallesine göre 25-30 tl alıyor. 100 tl lik bir şey alsanız da 3 seferde kara geçersiniz. Profesyonel olmasına gerek yok. Şarj çıkış akımı yüksek olsun yeter. 12-24 imkanı olursa da iyi olur ama ticari kullanıcı değilseniz 24 voltluk akü kullanmanız pek mümkün değil.
Led sürücüleri ile akü şarj edilebilir ancak verimlki bir yol değildir. Genelde bakım şarjı yerine bitmiş aküyü biraz doldurup marş verecek duruma getirir. En iyi ihtimalle %80 doldurursunuz ancak akünün ömrünü kısaltır.
UPS, ışıldak aküsü gibi şeyler kullanmayın. Ya güçleri yetmez ya da doldurmak bazen haftalar alır. Eskiden bakır sargılı trafoya köprü diyot bağlayarak şarj ederdim ancak gerçek bir şarj aleti olmaktan çok led sürücü gibi zorda kalınca aküyü marş verecek kadar doldurmaktan ibaretti.

 

 

 

İnternette yüksek c değerli lipo bataryalarla araba çalıştırma videoları var. geneli de doğrudur. profesyonel kumandalı helikopter için olan 50 c ve üzeri lipo bataryalar araba çalıştırabilir ancak bu piller güvenilmezdir ve marş anında beklenenden fazla veya uzun akım çekilirse patlayabilir. Daha da kötüsü arabada yazın aşırı sıcakta da patlayabilir. Böyle patlamaların da videoları mevcut. Arabanızda bulundurmanızı tavsiye etmem. Lipo piller büyük blast etkisine sahip değildir bu nedenle içi bez veya köpükle kaplı dışı sağlam ve asla yanmaz ve hava geçirmez kutuda saklayacağım derseniz siz bilirsiniz.
 

 

Arabada kaçak ölçümü:

Aracınız eskidikçe elektrik sisteminde yaşanacak paslanmalar, sonradan yapılan eklerde ustalarımızın özensiz çalışmaları gibi sebepler yüzünden zamanla arabanızda elektrik kaçağı oluşabilir. Genelde bunu farketmek zordur. Ancak akünüz zamansız bitiyorsa veya üst üste yeni aküleriniz hızla ölüyorsa, şarj kaybediyorsa kaçak sorununuz vardır. bazen motor kapalıyken gösterge panelinde veya başka yerlerde garip ve anlamsız ışıklar yanar. O zamanda şüphelenin ve akünüzü yakın takibe alın. Normalde akünüzü periyodik olarak test ediyorsanız zaten normal davranışını bilirsiniz. Birkaç gün üst üste boşta test ettiğinizde gereğinden düşük voltaj okuyorsanız sorun vardır. Arabanız çalışır halde voltajı ölçerek şarj sistemini kontrol edin. İlk başta okuyacağınız değer yanıltıcı olabileceğinden yarım saat kadar voltajı okumanızı tavsiye ederim.

Bir diğer kaçak testi de voltmetre ile yapılır. Arabanız için aldığınız bir voltmetrenin veya normal voltmetrenizin yedek kablolarının dış ölçüm uçlarını kesip akü kutup başını tutacak büyüklükte bir maşa ile değiştirin.

Voltmetreniz en ucuz modellerde bile olan DC10 A ölçüm modülündeyken ve arabanızın motoru suskunken (sakın çalışırken yapmayın) arabanın + kutbunu sökün ve voltmetrenin + ucunu akünün + ucuna; voltmetrenin – ucunu araba kablosuna bağlayın. Akım kaybolmasın istiyorsanız önce kablo bağlantısını yapın, sonra aküden kutup başını çıkarmadan voltmetrenin + ucunu aküye bağlayın ve kutbu öyle ayırın.

Arabalarda özel bir bağlantı yoksa boşta 50 miliamper civarı yük çekmesi gerekir. Alarm, radyo stand by, immobilizer, di,ğer beyin faaliyetleri yaklaşık bu kadar tüketir. Bazı elektronik arabalarda bu rakam 100 miliampere kadar çıkar ancak daha fazlası pek istenmez.

Eğer siz 1-3 amper arası bir değer okuyorsanız büyük ihtimalle iç lambalar açıktır. Kapıları kapatın. Bazen lambalar sönse de o lambaları kontrol eden beyinler 1-30 dakika arası bir süre çalışır durumda kalır. Ayrıca pek çok elektronik arabada araç park konumuna geçtikten sonra elektronik beyin sistem diyagnozu ve kayıt yapar. Bu nedenle yarım saate kadar 400-500 miliamper güç tüketimi görebilirsiniz. Ancak bağlantıdan en fazla yarım saat sonra bile hala yüksek akım görüyorsanız bir sıkıntınız vardır. bazı araçların sistemlerini kapatıp uykuya geçmesi daha kısa veya daha uzun olabilir. Bunu öğrenmek için kılavuzu okuyun. Ayrıca kılavuzda aracınızın negatif şase mi pozitif şase mi yoksa izole sistem mi olduğunu da okuyun.

Kaçak olduğundan eminseniz kaçağın yerini bulmak için en önce sonradan takılan kısımlara bakın. Sıyrılmış kablo, bantı çıkmış bağlantı var mı kontrol edin. Usta milleti sağolsun banttan tasarruf etmeyi sever. Tek sarım yapan elektrikçi arkadaşım vardı. Kendi bantımı götürdüğümde bile alışkanlığından vazgeçmezdi. Tek lafı bu da yeter olurdu. Bu nedenle elektrikçilerden çıkınca genelde kendimde fazladan 2 kat bant sararım. Bazen ilk ekleme yapılırken bant adi veya az sarılmıştır ve sıyrılır bir yerlere temas eder. Bazen de zamanla sıcağın etkisiyle yapışma özelliğini kaybeder ve yerinden çıkar. Sigorta bağlantıları da çok sorun çıkaran yerlerdendir. Nedense özel sigorta yuvaları kullanılmaz ve pirinç pabuç kullanılır. O da ya paslanır ya da gevşer ve gerek olmayan yerlere sürter.

Genelde yapılan ekler direk akü kutup başından alınır. Akü kutup başındaki sonradan yapılan ekleri teker teker sökerek denerseniz daha iyi sonuç alırsınız.

Ek tesisatta sorun yoksa iç sigorta kutusunun başına geçin ve akü ampermetreye bağlıyken tek tek sigortaları söküp takarak bakın. Sigortayı sökün, değeri okuyun ve geri takın. Tamamını söker seniz geri takmanız çok zor olur. Eğer iç sistemde sorun varsa servis türü bir yere gitmekte fayda var. 

Hiç birşey bulamadıysanız önünüzde 3 ihtimal vardır: 1- marş motorunuzun kömürleri bitmek üzere çok fazla sürtünme yaşıyor, bu nedenle aşırı akım kullanıyor ve sizin arabayı kullandığınız sürede akü doldurulamıyor. 2- şarj sisteminiz sorunlu volt verse bile amper veremiyor. 3- aslında kaçak var ama bulunamadı. Son maddede işiniz şansa kalır. Sık atan sigorta gibi normal dışı faktörleri gözlemekte fayda var.

Son çare arabanızın kutup başına çok güçlü bir anahtar takın ve arabanızı kullanmadığınızda bu anahtarı kapatın.

Şase kutbu:

Arabalarda doğru akım kullanılır ve doğru akım 2 kutupludur. Arabalar nispeten alan sorunu olan yerler olduğundan üreticiler genelde kutbun birini kasaya verir ve sadece 1 kutup için kablo çeker. Bizde elektriği şaseye verme deyimi buradan gelir. Araçların geneli – kutbu kasaya verir. Bu nedenle araçtan ölçüm alacağınızda veya devreyi kesmek istediğinizde + kutbu izole edin veya anahtar bağlayın. – yi ayırırsanız kasanın herhangi bir yerinden sistem elektrik alabilir. Nadiren tersi olur ve araçta pozitif şase olur. Bu genelde seri üretimi olmayan araçlarda, bazı özel amaçlı araçlarda ve nedense bazı Uzakdoğu araçların bazı modellerinde görülür. Aslında elektron akışı – den +ya doğru olduğundan pozitif kutbun kasaya verilip – kutbun kontrolü daha iyidir ama nedense negatif şase neredeyse piyasanın hakimidir.

Bazı eski arabalarda, özel amaçlı taşıtlarda (radar arabası, füze rampası, seyyar telsiz röle istasyonu araçlarında…vb) ve bazı ultra lüks arabalarda tam izole sistem kullanılır ve her iki kutup için de ayrı kablo çekilir. En güvenlisidir ancak pahalıdır ve tesisat tamiratları genelde daha zordur. Bu nedenle bu araçlar modüler yapılır. Tesisat uçaklardaki gibi parça parçadır.

Aracınızın ne tip şase olduğunu anlamak için yine voltmetrenizi alın. DC volt ölçümüne getirin. En sık bulunan negatif şase olduğundan voltmetrenin + ucunu akünün + ucuna; voltmetrenin – ucunu arabanın metal herhangi bir yerine temas ettirin. Değişken de olsa bir voltaj okuyorsanız negatif şasedir.

Herhangi bir okuma alamıyorsanız veya elektronik voltmetre eksi bir değer gösteriyorsa ya kutuplarınız yanlıştır ya da aracınız pozitif şasedir. Voltmetre kutuplarını kontrol ettiğinizde hala aynı okumayı alıyorsanız olayı tersten yapın. Voltmetrenin – ucu aküye + ucu kasaya. Volt okuyabiliyorsanız aracınız pozitif.

Ancak aldığınız voltaj sürekli değişkense veya yine eksi değer okunuyorsa voltmetreniz arızalı olabilir veya arabanızda kaçak vardır. Başka bir voltmetreyle deneyin hala sonuç net değilse servise sorun. Negatif şase sorun değildir. Herkes tanır ve genel kullanılan sistemdir. İzole sistem de sorun değildir en fazla düzenek çalışmaz. Ancak pozitif şaseyi bilmeyen biri montaj yaparsa ve negatif şaseye göre düzenek kurarsa en iyi ihtimalle takılacak şeyi bozar. En kötü ihtimalle aracınızda yangın çıkar. Aracınız pozitif şaseyse mutlaka gittiğiniz yerde tamircinize söyleyin. Denemelerinizi kasada boyasız yerlerde veya cıvatalarda yapmanız sağlıklı okuma almanız açısından iyi olur. Bazen boyalar üzerlerindeki kir nedeniyle yalıtkan olabilir. Benzer şekilde motor bloğunda yağ kalıntıları izolasyon yapabilir ve okuma almanıza engel olabilir.





Arabaya ampermetre takmak:


Arabaya ampermetre neden takılır?

 Marş akımını ölçmek. Pek işinize yaramaz. Zaten çok büyük akımlar söz konusu olduğu için tehlikelidir de. Bir faydası da yoktur. sizi ilgilendiren aküde kalandır ve marş akımı size bunun hakkında fikir vermez. Marş voltajı size çok doğru bir fikir verir.

Akü şarj akımını ölçmek. Olabilir. Hatta iyi de olur. Ancak küçük bir sorun vardır. araba marş anında ters yönde çok yüksek akım verir. Sonra akü dolmaya başlar. Marş anında sistemi devre dışı bırakabilecek bir yol biliyorsanız ne ala. Yoksa büyük ihtimalle kısa zamanda ampermetrenizi yakarsınız. Çalışır haldeki voltaj yine size iyi bir fikir verecektir ve risksizdir.

Akü doluluğunu ölçmek. Akü doluluğu ampermetreyle ölçülmez. Ampermetre sistemde dolaşan akımı ölçer. Aküde saklı kalanı değil. -30/+30,-50/+50,-60/+60 gibi skalaları olan ampermetreler var. dediklerine göre akü doluluk seviyesini ölçüyormuş. Eski arabalarda özellikle anadolda çok kullanılırdı. Büyük ihtimalle doğru ancak terkedilmesinin de bir nedeni olmalı. Piyasada bulunabilen şeyler ancak ben kullanmadım ne nasıl bağlandığını biliyorum ne de işe yarayıp yaramadığını. En son 1988 deki bir ehliyet kitabında adı geçiyordu. İnternette de bilgi yok. Paranız ve zamanınız varsa alıp bir deneyin.

Sistemdeki akımı ölçerek motor kapalıyken aküden çıkışı görmek; motor çalışırken sistemde harcadığım elektriği görmek. Hem anormallikleri tespit edebilirim hem de fazla elektrik kullanıyorsam akünün selameti için azaltabilirim. Evet makul bir gerekçe. Ben de bunu düşünüyorum ve yapmak istiyorum. Önünüzde bazı sorunlar var. Birincisi voltmetre gibi herhangi bir + ve – bulup bağlama şansınız yok. Ampermetre devreye seri bağlanır. Ayrıca isterseniz 500 000 volt geçirin eğer voltmetreniz buna göre yapılmışsa hiç sorun yaşamazsınız. Ancak ampermetrede cihaz direk sistemin içinde olacağından standart ampermetre kullanmanız zor. Şöntlü (shunt/şant) ampermetre kullanmanız gerek. İnternette bolca mevcut. Ancak ucuz değiller. Devre şanta bağlanır ve şantın üzerindeki manyetik alanla cihaz ölçüm yapar. Hem küçücük devreden yüksek akım geçmez hem de ölçüm yeri ile gösterge farklı yerlerde olabilir. Öbür türlü akü çıkışı kalınlığındaki kabloları arabanın içine kadar çekmeniz gerekecekti ki tavsiye etmem. Marş anında kaçak olursa kömür olursunuz. Mecaz anlamda da değil.

Akım kapasitesini yüksek tutun. Parayı verin 100-200 amper kapasiteli alın. Bazı araçlarda marş sigortası diğer sistemlerle beraber çalışır. Boşa cihazınızı yakmayın.

Ampermetreyi akü girişine takarsanız doğru sonuç alamazsınız. Motor çalışırken elektriğin çoğunu alternatör sağlar. Alternatör çıkışına taktığınızda da benzeri şekilde motor kapalıyken yük aküdedir. O zaman mantıklı olan aracın sigorta girişine takmaktır. Doğru mu bilmiyorum denemedim. Deneyecek bütçeyi ayıramadım. Deneyen olursa onun adına buradan paylaşımını yaparız.

Kaçak haricinde bu şekilde bir ampermetre bağlı olursa aracınızın alternatörünün kömürleri bitmeye yaklaştığında veya başka bir derdi olursa akım değeri çok fazla dalgalanır ve siz bunu görebilirsiniz. Normalde akü şarj lambası yanar ancak alternatör tamamen tükenmeden o lamba yanmaz. Üstelik yandığında kayış mı koptu alternatör mü sorun yarattı bilemezsiniz. Bu sayede başınıza ne geldiğini daha iyi bilirsiniz.

Alternatörünüz bozulursa akü tekrar devreye girerek elektrik ihtiyacınızı karşılamaya çalışır. İlk işiniz gereksiz elektrik tüketen cihazları kapatın. Radyo, ısıtıcı, kalorifer gibi şeyleri hemen kapatın. Benzinli araçlarda benzin silindirin içinde elektrik akımı ile patlatılır. 12 voltluk elektrik bobinler vasıtasıyla birkaç bir volta çıkarılır ve silindirin içinde bu elektrik akımı benzin buharı ile karşılaşarak patlamayı sağlar. Bu nedenle benzinli araçların elektriğe bağımlılığı ve elektrik tüketimi çok daha fazladır. Kesin bir şey söylemem zor ancak tam dolu bir akü iyi ihtimalle bir benzinli aracı 1 saat bile götürmeyebilir. Ayrıca benzini depodan motora ve motorda hava ile karıştırıp silindire pompalayan 2 tane elektrikli motor daha vardır. yağ pompası, soğutma fanı gibi başka elektrik sistemleri de mevcuttur. Bu nedenle benzinli bir araçta akü lambanız yanarsa kumar oynamayın ve ilk medeniyete gidin.

Dizel araçlarda yakıtın patlaması elektrikten bağımsızdır. Bu nedenle elektrik bağımlılığı ve tüketimi daha azdır. Ancak yakıt pompası, enjeksiyon pompası veya common rail püskürtme sistemi, fan ve yağ pompası hala elektriklidir. Bu nedenle çok eski bir dizel aracınız yoksa hala elektrik sizin içinde önemlidir. Ancak benzinli araçtan 2-3 kat daha uzun dayanır. Voltmetreniz varsa menzilinizi tahmin etmeniz kolay olur. Her iki araçta da yaklaşık sınırınız 9 volttur. Akü 9 voltun altına düşerse çoğu aracın elektronik sistemi evreleri kapatır. Bu arada bazı araçlarda direksiyon sistemi de elektriklidir bilginiz olsun. Bu nedenle akü lambanız yanarsa ilk işiniz medeniyete ulaşmak olsun. Asla kumar oynamayın. Zamanında gençliğin korkusuzluğu üzerimdeyken ve bunları çok iyi bilmezken 89 ford taunusla 1 saat akü lambası yanar halde gitmiştim. Ama o taunustu. Başka araçla asla bir daha kumar oynamam. Siz de aklınızı kullanın.
 


 küçük ve ucuz dijital voltmetre.

daha asortik bir tür

ek yapmak istemiyorsanız kullanabilirsiniz
 

ikisini kullanarak kendiniz de yapabilirsiniz. soketin uç kısmı +dır

 bulurszanız bu da bir ihtimal

her yerde ucuza bulabileceğiniz voltmetre ampermetre. multimetre olarak da geçer.

 

hazır akü ara kablo

kendi ara kablonuz veya voltmetre klipsiniz için kullanabileceğiniz klipsler. kıskaç, krokodil gibi adlarla da anılırlar.

 

acil durum marş destek sistemlerine bir örnek

şöntlü (shunt/şant) akü ölçer. genelde profesyonel amaçlı oto elektrikçiler kullanır. volttan ziyade amper ölçümünde iyidir. bir de içindeki dirençler akü iç direncini hesap ettiğinden standart voltmetreden daha önce ölen aküyü tanır.
akü şarj cihazlarına örnekler.

 

daha küçük olanlara örnekler


 


led trafo ile de şarj yapılabilir ancak verimli olmaz. sadece boş aküyü %80e getirir.

akü şarj cihazı diye bunları satmaya kalkabilirler. işinizi görmez. an az 5 amper olmalı.
görüldüğü gibi bunlar ışıldak aküsü gibi daha küçük aküler için. üsttekiyle asla dolmaz bununla 1-3 hafta arası zaman alır ve %100 dolmaz.
 
şant (şönt shunt) ampermetre

basit bağlantılı hali

dijital bağlantı

resmi internette buldum biri arabaya takmış ama neresi bilemedim.
 
aküye bağlantı
 
 
uyarı:
Burada yazılanlar kişisel denemeler sonucu öğrenilen bilgilerdir ve bilgi paylaşımı amacıyla yazılırlar. Uygulama sırasında kendinize, çevrenize ve eşyalarınıza vereceğiniz zararlardan sorumluluk almam.

Devrim Tuncer
  

12 yorum:

  1. özellikle türkçe sitelerde o kadar saçma sapan yorumlar ve boş muhabbetler var ki, doğru bilgiyi bumaya çalışırken bildiğinizden şüphe etmeye başlıyorsunuz. böylesine bir ortamda bu paylaşım harika olmuş çok güzel. teşekkürler kardeş.

    YanıtlaSil
  2. Bilgiler icin tesekürler ben iki aydir sorunu çözemedim 0.68 mili amper akim var 2 gunde bitiyor

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. Teşekkürler paylaşımlarınız için. otopark çizgisi olarak iyi çalışmalar dilerim.

    YanıtlaSil
  5. yazınızı çok beğendik iyi çaşılışmalar dileriz
    konya düğün salonu

    YanıtlaSil
  6. Sorunuma o kadar çok yardımcı oldunuz ki anlatamam çok teşerkkür ederim lazer epilasyon izmir

    YanıtlaSil
  7. Çok faydalı bir paylaşım, sanayideki ustaların bile bilmediği bilgiler var. Benim sorum takviye kablo yapımıyla ilgili anlatımda mm ve mm2 kavramları biraz karışmış. Ben 2 metrelik takviye kablosu yapacağım. Artı kutup için elektrikçilerde satılan 4x4 TTR (çok telli kablo) dan 2 metre alsam, Eksi kutup için de 2 metre alsam Toplamda 4 metre yetmez mi? Bir kutup için 16 mm2 elde etmiş olurum bu da 1600 cc araca yetmez mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam tum mm ler mm2. Yazarken dalip kisaltmiaim. Kusura bakmayin.
      Dediginiz sekilde 4x4 mm2 ttr kablo ile 16mm2 kablo elde eserainiz ve iainizi fazlasiyla gorur. 1600 cc arac dizelse 16 mm2 uygundur. Benzinli turbo veya supersarjliysa 12 mm2 yeter. Atmosferik 1600 benzinliye 10 mm2 bile yeter. Kis sartlarini duaunup 12 yapin. 16 mm2nin zarari olmaz ancak agirlik ve hacim aorunu var. Aracinizi bilmiyorum. Benim daha once 1.8 transit connect vardi onun icin 20 mm2 kablo yaptim. Kamyonlara bile yetiyordu. Yer sorunum yoktu. Aonra evlendim cocuk olsu binek araca gectim. Simdi hecback megane var bgaj sinirli o kablo eni konu dert oluyor. O yuzden yetecek kadarini yapmaniz yeter dedim. Kalin kablodan zarar gelmez.
      Dizel araclarin hem marsi daha zordur hem de piston iclerini 300 dereceye kadar isitmakbgerekecegi icin fazladan 70 amper civari elektrik kullanir. Bu yuzden yuzde 10 20 daha kalin kablo iyidir. Turbo ve aupersajli benzinli motorlarda yakit pompasi hem daha farklidir hem de egzantirik miline bagli fazladan mekanizmalar vardir. Bu yuzden yuzde 5 10 daha kalin kablo iyi olur. Atmosferik benzinlilerdenkorkmayn.
      Diger bir ihtimalde lityum pil kullanan mars destek sistemleri oldukca az uer kaplar. Eger isterseniz yerli ve yabanci sitelerde bolca mevcut. Pnunla.ilgili nir makale de blogda mevcut.
      Bu arada 2 metre yeni arabalarin burun yapisi duaunuldugunde kisa kalir. 2.5 2.75 metre yapmaniz daha kullanisli olur

      Sil
  8. Emeğine sağlık Allah razı olsun

    YanıtlaSil